dc.creator |
Resende, Flavia Grecco |
|
dc.date.accessioned |
2022-11-28T16:18:19Z |
|
dc.date.available |
2022-11-28T16:18:19Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://repositorioacademico.universidadebrasil.edu.br/xmlui/handle/123456789/356 |
|
dc.description.abstract |
The research is based on an emancipatory conception of education. The guiding
question allowed us to establish a relationship between the prescribed curriculum
and that experienced in the day-to-day education of children, from a pedagogy in
motion. The research aimed to investigate how the knowledge and practices
developed in early childhood education reflect the critical conception of the
curriculum that comprises Environmental Education and analyze how the critical
conception of the curriculum allows the formation of ecological subjects that
transform their reality. The research was developed with a qualitative approach,
through literature review, with analysis of documents in secondary sources,
carried out in a municipal public school of early childhood education in the city of
São Paulo. It can be concluded that the listening, the protagonism and the
authorship of students and educators, based on a dialogical and participatory
relationship are conditions for the realization of a critical curriculum with the
environmental theme in early childhood education. As an end product of this
research, an ecological game “The Wild Animal Trail” was created, a didactic
proposal to compose the curriculum of early childhood education. |
pt_BR |
dc.format |
PDF |
pt_BR |
dc.language.iso |
pt_BR |
pt_BR |
dc.publisher |
Universidade Brasil |
pt_BR |
dc.rights |
openAccess |
pt_BR |
dc.subject |
Movimento Curricular |
pt_BR |
dc.subject |
Jogo Ecológico |
pt_BR |
dc.subject |
Saberes da Infância |
pt_BR |
dc.title |
Educação infantil: a concepção crítica do currículo na educação ambiental |
pt_BR |
dc.type |
masterThesis |
pt_BR |
dc.contributor.advisor1 |
Aguiar, Denise Regina da Costa |
|
dc.description.resumo |
A pesquisa fundamenta-se em uma concepção emancipatória de educação. A
questão norteadora permitiu estabelecer uma relação entre o currículo prescrito
e o vivenciado no cotidiano da educação infantil, a partir de uma pedagogia em
movimento. A pesquisa objetivou investigar como os saberes e práticas
desenvolvidos na educação infantil refletem a concepção crítica do currículo que
compreende a Educação Ambiental e analisar como a concepção crítica do
currículo permite a formação de sujeitos ecológicos transformadores de sua
realidade. A pesquisa foi desenvolvida com uma abordagem qualitativa, por meio
revisão da literatura, com análise de documentos em fontes secundárias,
realizada em escola pública municipal de educação infantil da cidade de São
Paulo. Pode-se concluir que a escuta, o protagonismo e a autoria de educandos
e educadores, baseados em uma relação dialógica e participativa são condições
para a efetivação de um currículo crítico com a temática ambiental na educação
infantil. Como produto final, desta pesquisa, foi elaborado um jogo ecológico “A
trilha dos Animais Silvestres”, uma proposta didática para compor o currículo da
educação infantil. |
pt_BR |
dc.publisher.country |
Brasil |
pt_BR |
dc.publisher.department |
Instituto Científico e Tecnológico da Universidade Brasil |
pt_BR |
dc.publisher.program |
Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais da Universidade Brasil |
pt_BR |
dc.publisher.initials |
UB |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
CB |
pt_BR |