DSpace Repository

Educação infantil: a concepção crítica do currículo na educação ambiental

Show simple item record

dc.creator Resende, Flavia Grecco
dc.date.accessioned 2022-11-28T16:18:19Z
dc.date.available 2022-11-28T16:18:19Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://repositorioacademico.universidadebrasil.edu.br/xmlui/handle/123456789/356
dc.description.abstract The research is based on an emancipatory conception of education. The guiding question allowed us to establish a relationship between the prescribed curriculum and that experienced in the day-to-day education of children, from a pedagogy in motion. The research aimed to investigate how the knowledge and practices developed in early childhood education reflect the critical conception of the curriculum that comprises Environmental Education and analyze how the critical conception of the curriculum allows the formation of ecological subjects that transform their reality. The research was developed with a qualitative approach, through literature review, with analysis of documents in secondary sources, carried out in a municipal public school of early childhood education in the city of São Paulo. It can be concluded that the listening, the protagonism and the authorship of students and educators, based on a dialogical and participatory relationship are conditions for the realization of a critical curriculum with the environmental theme in early childhood education. As an end product of this research, an ecological game “The Wild Animal Trail” was created, a didactic proposal to compose the curriculum of early childhood education. pt_BR
dc.format PDF pt_BR
dc.language.iso pt_BR pt_BR
dc.publisher Universidade Brasil pt_BR
dc.rights openAccess pt_BR
dc.subject Movimento Curricular pt_BR
dc.subject Jogo Ecológico pt_BR
dc.subject Saberes da Infância pt_BR
dc.title Educação infantil: a concepção crítica do currículo na educação ambiental pt_BR
dc.type masterThesis pt_BR
dc.contributor.advisor1 Aguiar, Denise Regina da Costa
dc.description.resumo A pesquisa fundamenta-se em uma concepção emancipatória de educação. A questão norteadora permitiu estabelecer uma relação entre o currículo prescrito e o vivenciado no cotidiano da educação infantil, a partir de uma pedagogia em movimento. A pesquisa objetivou investigar como os saberes e práticas desenvolvidos na educação infantil refletem a concepção crítica do currículo que compreende a Educação Ambiental e analisar como a concepção crítica do currículo permite a formação de sujeitos ecológicos transformadores de sua realidade. A pesquisa foi desenvolvida com uma abordagem qualitativa, por meio revisão da literatura, com análise de documentos em fontes secundárias, realizada em escola pública municipal de educação infantil da cidade de São Paulo. Pode-se concluir que a escuta, o protagonismo e a autoria de educandos e educadores, baseados em uma relação dialógica e participativa são condições para a efetivação de um currículo crítico com a temática ambiental na educação infantil. Como produto final, desta pesquisa, foi elaborado um jogo ecológico “A trilha dos Animais Silvestres”, uma proposta didática para compor o currículo da educação infantil. pt_BR
dc.publisher.country Brasil pt_BR
dc.publisher.department Instituto Científico e Tecnológico da Universidade Brasil pt_BR
dc.publisher.program Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais da Universidade Brasil pt_BR
dc.publisher.initials UB pt_BR
dc.subject.cnpq CB pt_BR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics